Voorbereidingen

- Wie zijn wij - - Reisverslagen - - Onze auto's - - 'This is Africa' - - Album - - Contact / Links - - Gastenboek - - Voor overlanders/reizigers -

Voorbereidingen

4x4 basiscursus, juni 2012

Om gevoel te krijgen bij onze auto en om er achter te komen wat onze auto allemaal kan, hebben we in juni 2012 de 4x4 basiscursus gevolgd. Deze werd georganiseerd door 4WD en vond plaats in Valburg. Na de theorie konden we buiten, in het zonnetje, zelf ervaren hoe makkelijk/moeilijk sommige proeven zijn. De belangrijkste les die wij daar hebben geleerd is het zo min mogelijk gebruiken van je koppeling. En dat het kunnen van de auto met name beperkt wordt door degene die achter het stuur zit. Al met al een leerzame ervaring, maar ook eentje waarbij we er achter kwamen dat de lage gearing van de auto niet helemaal goed deed wat hij zou moeten doen…

 

Polen Sudetenreis, 2012

Na de basiscursus wilden we graag wat meer ervaring met het 4x4 rijden met onze auto. Omdat we ook zomervakantie hadden en nog een bestemming zochten, hebben we via 4WD travel de Sudetenreis in Polen gedaan. Onder begeleiding van een Poolse gids en samen met nog drie andere stellen zijn we zes dagen op pad geweest door de Poolse bossen. We hebben allerlei soorten terrein gezien: graslanden, berglandschap, stenen wegen, modderpaden, hellingen in de bossen. Het nadeel van onze auto was dat de lage gearing nog steeds niet goed werkte en nadeel voor deze reis is dat onze auto te hoog en te breed is. Hierdoor hebben we niet alle stukken mee kunnen rijden, maar door mee te rijden met de andere mensen hebben we alles gezien en mee kunnen maken. Op deze manier wel een beter gevoel van de auto gekregen en ook wat idee van ons eigen kunnen.

 

Furstenau 2013

Een uurtje rijden over de grens bij Oldenzaal ligt een voormalige Duitse legerbasis die omgebouwd is tot een grote 4x4 speeltuin: Fursten Forest. Er zijn onder andere bospaden met diverse modderbakken, hellingen en kuilen, een grote zandafgraving, een lierhelling en een tankbaan. Daarnaast hebben ze voorzieningen als een afspuitplaats, een restaurant en een camping. Al met al een uitstekend terrein voor een weekend weg met de Iveco. En nadat de sperren van het voor- en achterdifferentieel weer gangbaar waren gemaakt en de lage gearing goed was afgesteld, werd het ook tijd om die weer eens te gebruiken. In Polen hebben we de lage gearing niet gebruikt omdat die nog niet naar behoren werkte, dit weekend ondervonden we dat de lage versnelling dusdanig laag is (en daarmee ook de snelheid), dat in de meeste gevallen de kruipversnelling hoog en de 2 hoog eigenlijk gewoon voldoen. Zeker in de situaties waar snelheid nodig is, is de hoge gearing de betere keuze. En in die gevallen waarin je op twee wielen staat, doe je gewoon de sperren er bij.

Voor Serge en Tatiana (die we van de Polenreis kennen) eindigde het weekend helaas aan het sleeplint: in een plas bleek nog een put te zitten, waardoor het water tot boven de motorkap kwam. En hun auto heeft geen snorkel ....

 

 

 Autosleutelcursus/navigatie

Aan auto’s hebben we geen van beiden veel gesleuteld en omdat je zeker weet dat de auto vroeg of laat een keer uit elkaar valt en ducktape, tie tips en spanbanden dan niet meer voldoende zijn, is het wel handig als we zelf ook wat kunnen repareren. Dat geldt natuurlijk ook voor klein onderhoud en het vervangen van slangen en filters. Via via hebben we wel het originele werkplaatshandboek, de onderdelenlijst en het instructieboek gekregen, maar een dagje sleutelles kan geen kwaad. In Nieuwegein heb ik (Eelke) een dag via autosleutelcursus.nl kennis gemaakt met de basisprincipes van het sleutelen. Een zeer nuttige dag, waarbij je er achterkomt dat het uit elkaar halen en in elkaar zetten van de auto geen probleem is. Eigenlijk weet je het wel, maar het begint bij het vinden van de oorzaak van het probleem. Dat leer je niet in een dag, maar met de uitgebreide storingsdiagnose uit het werkplaatshandboek komen we een heel eind. Gelukkig staat de auto op dit moment in de stalling bij een Landrovergarage, waar we ook de mogelijkheid hebben zelf aan de auto te sleutelen. Onder toeziend oog van Ad Groenenberg leren we daar elke week het nodige tijdens het in orde maken van de auto. Inmiddels weten we dan ook alles van slagschroevendraaiers, RX5/RX7/RX10 en vacuümleidingen.

Wat voor de techniek geldt, geldt (in mindere) mate ook voor navigatie. We zijn in Nederland verwend met duidelijke bebording en in België vinden we ook de weg wel, maar in bijvoorbeeld Oeganda is het echt anders geregeld. Of eigenlijk gewoon niet: in het hele land is geen straatnaambord te vinden en staat geen enkele stad ergens aangegeven. Dan voldoen kaarten niet meer en is een GPS wel handig. Dat geldt ook voor wildparken waar de paden niet helemaal overeenkomen met de kaart en je aan het eind van de dag toch de uitgang weer wil vinden. Dan is het wel handig om de basis van GPS-navigatie te weten en je apparaat te kennen. Dat kan je best leren uit een boekje, maar als je tegen een cursus rallynavigatie aanloopt, kan je die mogelijkheid niet laten schieten.

Talen

Tja, degenen die ons een beetje kennen, weten dat dit niet ons favoriete deel van de voorbereidingen is. Alle goede bedoelingen ten spijt, hebben we de cursussen Swahili, Frans en Portugees nog niet gevolgd. Gezien de planning van de komende maanden gaat dat ook niet meer lukken en dat zal ter plekke wel handen- en voetenwerk worden. En ja, wat is er makkelijker dan een douanier of politieagent die iets van je wil vragend aankijken omdat je ‘m oprecht niet verstaat

Inentingen

Voor de eerdere reizen die we gemaakt hebben hadden we al een basispakket aan inentingen gehaald, nl DTP, Hepatitis A en Gele Koorts. Omdat we nu langer weggaan en niet precies weten of we vrijwilligerswerk gaan doen is de lijst wat uitgebreid. Tegen de tijd dat we daadwerkelijk vertrekken hebben inentingen gehaald voor hepatitis B, meningokokken, TBC (incl Mantoux test), rabiës en buiktyfus. Wanneer je weet welke inentingen je nodig hebt loont het de (financiële) moeite om via internet uit te zoeken waar bepaalde inentingen het goedkoopste zijn. Vooral de rabiësinentingen zijn kostbaar doordat je er drie nodig hebt. Wij gaan hiervoor naar het vaccinatiecentrum in Wageningen/Nijmegen. De overige inentingen hebben we gehaald bij de Traveldocter. We zijn niet van plan om een jaar lang malariapillen te slikken. We hebben een geïmpregneerde klamboe gekocht die we in de auto vast maken en proberen voor de rest met behulp van deet en lange mouwen de malariamug te weren.

Tot slot

Op 7 oktober hebben we de sleutel van ons huis ingeleverd. Het weekend ervoor hebben we met veel hulp de inboedel verhuisd naar de Shurgard. Dan is het toch even raar als je na acht jaar door je lege huis loopt.

De tijd tussen het inleveren van de sleutels en de vlucht naar Johannesburg hebben we bij Maaike d´r ouders doorgebracht, waar we de laatste zaken aan de auto hebben gedaan en de laatste papieren hebben geregeld. De inrichting van de auto hebben we afgestemd op het gebruik/verblijf in Afrika. Maar voor het transport er naar toe moest ook een en ander aangepast worden. De afspraken met de rederij zijn dat de auto optisch leeg moet zijn, er geen persoonlijke spullen in mogen liggen en dat ie uitgerust mag zijn als huurcamper. Alles wat bij de auto hoort of maar lijkt op een campinguitrusting is dus geen probleem. ´Optisch leeg´ betekent dat er geen spullen los door de auto kunnen vliegen als gevolg van golfslag. Iedereen die wel eens op zee heeft gevaren, weet dat de golven op de Oude Maas hierbij vergeleken een biljartlaken zijn. We hebben de opbergruimte onder het bed dus volledig afgesloten en die spullen in de auto gedaan die we de eerste weken niet nodig hebben. Omdat de rederij voor de kosten de grootste lengte, breedte en hoogte neemt, hebben we de tweede reserveband achterop geknoopt: daar hing er toch al een en zo scheelt het een paar honderd euro transportkosten. De spiegels mochten er helaas niet vanaf ...




Ja, ook wij zitten aan de cookies. Ze helpen ons ergens mee ... Hier klikken, dan ben je van de melding af.