Onze plannen

- Wie zijn wij - - Reisverslagen - - Onze auto's - - 'This is Africa' - - Album - - Contact / Links - - Gastenboek - - Voor overlanders/reizigers -

Onze plannen voor onze lange Afrikareis

Door de verschillende reizen die we hebben gemaakt, hebben we steeds meer het gevoel gekregen dat we in Afrika willen blijven. Nadat we in de zomer van 2011 terug kwamen uit Namibië bleek dat we dit gevoel beiden hadden en dat het gevoel na elke vakantie sterker werd. De beslissing om aan dat gevoel toe te geven en een jaar door Afrika te gaan reizen was daarna snel gemaakt. En dan? Wanneer gaan we weg? Hoeveel geld hebben we nodig? Wat doen we met ons huis? Wat doen we met ons werk? Met wat voor auto willen we op pad? Waar beginnen we met plannen maken?  Allemaal vragen die door je hoofd spoken en waar je het liefst binnen een avond antwoord op wilt hebben. Door veel te lezen, zowel reisgidsen als reisverhalen van mensen die eerder zoiets hebben ondernomen, krijg je een beetje gevoel bij wat de beslissing ‘ik ga een jaar door Afrika reizen’ allemaal inhoudt.

Het eerste waar we aan begonnen was de begroting: als het financieel niet kan, ben je snel klaar. Al snel bleek dat we bijna twee jaar moesten sparen, om het bedrag bij elkaar te krijgen. Maar als je weet waar je voor spaart, gaat het sneller.

Vervolgens gingen we op zoek naar een auto. Onze ideeën sloten goed op elkaar aan wat betreft type en comfort: landcruisers of landrovers zijn mooie auto’s, maar dan zit je al snel vast aan een daktent. En voor een jaar is dat toch behelpen. Op marktplaats vonden we een voormalige Belgische ME-bus, die al deels als camper was ingericht. Op woensdag zijn we gaan kijken en op donderdag stond ie voor de deur.

Daarna kwam er een tijd ‘niets’: wennen aan het idee, wennen aan de auto, reisgidsen lezen, een planning maken en familie inlichten. Tot een half jaar voor vertrek hebben we daar aan besteed, toen kwam het echt dichtbij. Dan wordt het snel druk: inentingen halen (niet allemaal tegelijk), huis opruimen en verkoopklaar maken, klussen aan de auto, verscheping regelen, verzekeringen afsluiten en, oh ja, trouwen! Want een samenlevingscontract kennen ze daar niet …

De route

Waar begin je met het bedenken van je route? In eerste instantie wilden we de auto laten verschepen, om de minder betrouwbare delen van Noord-Afrika en het midden-oosten te vermijden: Nigeria, Mali, Niger, Egypte en Syrië zijn op dit moment niet echt toegankelijke landen waarvan je er afhankelijk van de westelijke of oostelijke route, toch minimaal één bezoekt. Het verschepen hebben we laten varen doordat de meeste rederijen terughoudend waren zodra ze hoorden dat het om een camper ging en de kans dat de auto leeg aankomt in Zuid-Afrika vrij groot is. Vervolgens hebben we gekeken naar de mogelijkheden om vanuit Nederland naar Zuid-Afrika te rijden, waarbij we een aantal landen zoals hierboven genoemd willen vermijden. Een mogelijkheid was de zeer oostelijke route via het oosten van Turkije en Iran, maar dan loop je vast bij Saoedi-Arabië. Maar omdat het vrachtverkeer tussen Turkije en Egypte ook niet meer door Syrië kan, is er een ferrydienst opgezet tussen Iskendurum en Port Said. Dit leek ons een goed alternatief om Syrië te vermijden. Via Egypte, Sudan en Ethiopië konden we dan naar Kenia. Na de onrusten in Egypte en het afzetten van Morsi is deze ferry weer uit de vaart gehaald. Even hebben we de optie overwogen van Griekenland naar Israël te varen, maar aan die route kleefden ook diverse bezwaren. Zo moet je er op letten dat je geen stempel van Israël in je paspoort of op het carnet krijgt, omdat je dan in Sudan mogelijk geweigerd wordt. Inmiddels zijn er anderhalve week geleden ook rellen in Sudan uitgebroken i.v.m. het plan van de regering om de brandstofsubsidie stop te zetten waardoor de prijs van brandstof zou verdubbelen.

Inmiddels hebben we ons plan opnieuw gewijzigd of beter gezegd: terug gewijzigd naar het oorspronkelijke plan, namelijk verschepen naar Zuid-Afrika. Waarom weer terug naar het oorspronkelijke plan, we waren toch bang dat de auto leeggejat zou worden en er waren toch alternatieven om Syrië te vermijden?

We hebben een reisagent gevonden die gespecialiseerd is in het verschepen van campers, Seabridge uit Duitsland. Zij verschepen campers rechtstreeks vanuit Europa naar Zuid-Afrika met Wallenius Wilhelmsen, zonder dat er een andere haven in Afrika wordt aangedaan. Het risico op diefstal zal nooit 0% zijn, maar is nu wel kleiner. Aangezien het voor ons niet de sport is om van Nederland naar Kaapstad te rijden, maar we graag een lange tijd door Afrika willen reizen zorgden bovenstaande optelsom al snel voor het besluit om de auto te laten verschepen en zelf het vliegtuig te pakken.

De auto gaat, als het goed is, 16 oktober aan boord en komt op 4 november aan in Port Elizabeth. Wij vliegen 17 oktober naar Johannesburg. We gaan daar vast vakantie houden (Addo Elephant National Park, walvissen spotten), beetje uitslapen, in de zon liggen en de route bedenken voor als we ons slakkenhuis van de boot hebben gehaald. Dat klinkt ons momenteel als muziek in de oren.

Voor de invulling van onze reis grijpen we terug op ons eerste plan, maar dit is de theorie: afhankelijk van de weersomstandigheden, de mensen die we tegenkomen onderweg, de politieke situatie van een land en alles wat je nog kunt bedenken dat invloed heeft op een planning/route, zullen we ter plaatse wel bedenken wat de exacte route wordt. Misschien voegen we landen toe (Burundi, Rwanda) of laten we er een of meer vervallen. We hebben een aantal parken die we willen bezoeken op de kaart aangegeven, maar hoe we ze gaan verbinden, zien we nog wel. Het landenlijstje zullen we als we terug zijn eens naast de werkelijke route leggen om te kijken wat er van over gebleven is: iets is pas zeker als het verleden tijd is.




Ja, ook wij zitten aan de cookies. Ze helpen ons ergens mee ... Hier klikken, dan ben je van de melding af.