Toyota Landcruiser

- Wie zijn wij - - Reisverslagen - - Onze auto's - - 'This is Africa' - - Album - - Contact / Links - - Gastenboek - - Voor overlanders/reizigers -

Landcruiser 105

Nadat we in september 2015 de Iveco uit Zuid-Afrika hadden gehaald, hadden we wel onze auto terug, maar bleef er toch iets knagen. We betrapten we ons al snel op de gedachte dat we eigenlijk toch ‘ergens’ een eigen auto wilden hebben. We hebben het echt geprobeerd en in de zomer van 2016 een auto gehuurd in Peru, maar ja …….

Toen we vervolgens een paar maanden later een Landcruiser te koop zagen staan in Kaapstad, hadden we het eigenlijk al besloten: die wilden we hebben! We namen contact op met de verkoper en Eelke is in januari 2017 naar Kaapstad gevlogen om te auto te bekijken en de koop af te ronden.


Het is een Landcruiser 105 uit 1999 op Zuid-Afrikaans kenteken. Dat is een 100, maar dan af fabriek voorzien van diverse aanpassingen om ‘m geschikt te maken voor Afrika. Denk hierbij onder andere aan een starre vooras en veel minder elektronica. De auto is permanent aangedreven op alle vier de wielen. Dit geeft uiteraard meer grip en is beter op gravelwegen, maar de draaicirkel wordt er wel iets groter door. Door het inschakelen van de langssper wordt het een 4x4. De vorige eigenaar heeft het inschakelen hiervan losgekoppeld van de hoge en lage gearing, zodat je ook in 4L op het asfalt kan rijden. Dat zal je niet veel gebruiken, maar het voorkomt ook schade aan de aandrijflijn bij lastige beklimmingen en afdalingen met veel stenen en korte bochten. En die hebben we nog wel eens ....

De vorige eigenaren hebben ook nog tal van aanpassingen gedaan, zoals de montage van een snorkel, een extra 160 liter brandstoftank , een lierbumper met lier en een dakrek. Daarnaast is de auto ook nog ruim 5 centimeter verhoogd en heeft de vorige eigenaar de auto helemaal in topconditie gebracht. We hebben ook alle campingspullen, daktent, gereedschap en overige inventaris overgenomen, dus we hoeven alleen nog maar met een tas met kleren die kant op.

Het voordeel van een Zuid-Afrikaans kenteken is dat we geen getob meer hebben met een carnet de passage. Elk jaar een nieuwe aanvragen is niet zo’n probleem, maar ‘m overlaten stempelen is lastiger. Customs in Zuid-Afrika doet dat helemaal niet graag en elk jaar daarvoor naar Zimbabwe of Angola moeten, vonden we een te grote beperking voor onze plannen. Voor deze auto hebben we wel een bewijs nodig dat we de Zuid-Afrikaanse wegenbelasting betaald hebben, maar dat gaat een stuk makkelijker en je hoeft geen € 5.000,- borg bij de ADAC te stallen.  

Technische gegevens:

merk/type:                           Toyota Landcruiser 105

motor:                                  1HZ, 4.2 liter 6 cilinder diesel, 129 pk/285 Nm

banden:                               Cooper Discoverer S/T maxx 285/75R16

gewicht:                               volledig bepakt en alle tanks vol, ergens tussen de 3 en 3,5 ton

versnellingen:                      5 vooruit en 1 achteruit

tussenbak:                           4H en 4L (reductiefactor ca 2, langs-, achter- en voorsper)

bodemvrijheid:                     een centimeter of 25, je kan er makkelijk onder liggen om te sleutelen en te smeren

doorwaaddiepte:                  geen idee, de snorkel zit op circa 1,70 meter hoogte

dieseltanks:                          85, 160 en 2x20 liter

.

 




Ja, ook wij zitten aan de cookies. Ze helpen ons ergens mee ... Hier klikken, dan ben je van de melding af.